Za rok 2024 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 8,755 mld. litrů (7183 tis. tun), tj. o 4,3 % více než v roce 2023 (index 104,3 %). Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (75 %) a je 3x vyšší oproti automobilovému benzinu. U automobilových benzinů za hodnocené období r. 2024 stoupla spotřeba na 2,383 mld. litrů (1799 tis. tun), tj. v meziročním srovnání o 7, 2 % (index 107,2 %). U motorové nafty za hodnocené období r. 2024 vzrostla spotřeba na 6,372 mld. litrů (5384 tis. tun), tj. nárůst v meziročním srovnání o 3,4 % (index 103,4 %). Spotřeba pohonných hmot za rok 2024 (8,7 mld litrů) překročila předkovidovou úroveň r. 2019 (8,1 mld. litrů) o 7 %. Proti roku 2020 se pak spotřeba pohonných hmot zvýšila o 1,1miliardy litrů.
Nejvyšší nárůsty v průběhu roku 2024 pak byly u automobilových benzinů především ve 2. pololetí, a to v rozsahu od 3 % (září) do 19 % (prosinec), v letních měsících byl nárůst od 5 do 7 %. U motorové nafty byly největší nárůsty také v dubnu (+11 %) a ve 2. pololetí 2024 byly měsíční nárůsty od 5 do 9 %. Hlavním důvodem byl vývoj ekonomiky i pokles domácí spotřeby z důvodů vysokých cen energií v souvislosti s energetickou krizí, inflace doprovázená nárůstem cen potravin, dalšího zboží a služeb, a také poklesem kupní síly. Pozitivním faktorem pro růst poptávky u pohonných hmot byl pokles cen ve 2. pololetí 2024 v porovnání se stejným obdobím roku 2023.
I přes pokračování válečného konfliktu na Ukrajině v roce 2024 byly určité obavy motoristů z nedostatku pohonných hmot a ropy. Tyto obavy se v průběhu roku 2024 nenaplnily. V průběhu roku pak spotřebu pohonných hmot dále pozitivně ovlivňovalo složení vozového parku s dominancí kapalných pohonných hmot, tranzitní kamionová doprava při nízké ceně v ČR v rámci 27 zemí EU a také zahraniční turistika včetně příhraniční. Na vyšší nárůst poptávky naopak negativně působila: inflace, vysoké náklady domácností na energie, bydlení a růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty pak ovlivňovala stagnace nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných na spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy, nebo mírný růst průmyslové výroby Proexportní česká ekonomika a negativní vývoj ekonomiky Německa se promítnul do nižšího růstu poptávky u motorové nafty.
Nárůst spotřeby za rok 2024 po pohonných hmotách úzce koresponduje s poklesem výkonnosti ekonomiky a s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2024 vykázal hodnotu pouze + 1 %. Vývoj HDP ovlivňuje spotřebu nafty z 80 %.
AUTOMOBILOVÉ BENZINY
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok 2024 dosáhl 2,383 mld. litrů (tj. 1799 tis. tun). Proti stejnému období roku 2023 (2,224 mld. litrů, tj.1679 tis. tun) vykázaly nárůst o 7,2 % (index 107,2 %). Srovnáním spotřeby s nekovidovým rokem 2019 (2,140 mld. litrů) byla spotřeba automobilových benzinů za rok 2024 překročena o 11,4 %, (index 111,4 %). Z údajů roku 2024 dosahuje průměrná měsíční spotřeba automobilových benzinů v ČR 199 mil. litrů.
Obavy z nedostatku pohonných hmot vlivem válečného konfliktu na Ukrajině se neprojevily. Především je pak nutné zdůraznit další rozhodující vlivy, které vedly v jarním, letním a podzimním období k růstu poptávky. Pokles ceny automobilových benzinů ve 2. pololetí 2024, rostoucí domácí poptávka v rámci individuální motorizace, vyšší zájem zahraničních turistů byl i v letních měsících, celoroční příhraniční turistika ovlivněná nižší cenou automobilového benzinu v ČR v rámci 27 zemí EU. Vliv alternativních pohonů, elektromobilů a hybridních modelů a vodíku na spotřebu pohonných hmot je zatím velmi malý.
Od ledna 2024 byl v ČR celoplošně zahájen prodej automobilového benzinu v kvalitě E 10, který přispívá k plnění cílů v oblasti snižování emisí CO2 v dopravě. Pro starší vozový park byla ponechána ještě nabídka v kvalitě E5. Výrobci a trh čerpacích stanic tuto změnu zvládnul.
MOTOROVÁ NAFTA
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok 2024 dosáhl 6,372 mld. litrů (tj. 5384 tis. tun). Proti stejnému období roku 2023 (6,160 mld. litrů, tj. 5205 tis. tun) stoupla spotřeba o 3,4 % (meziroční index 103,4 %). Spotřeba nafty za r. 2024 byla vyšší než v nekovidovém roce 2019, a to o 7,2 %. Proti r. 2020 pak stoupla spotřeba motorové nafty o 710 mil. litrů. Z údajů za rok 2024 dosáhla průměrná měsíční spotřeba motorové nafty v ČR 531 mil. litrů.
Vývoj spotřeby motorové nafty v roce 2024 byl poznamenán především malým nárůstem výkonnosti ekonomiky (+1 % HDP). Vývoj ukazatele HDP má přitom 80% vliv na spotřebu nafty. Ta v roce 2024 byla ovlivněna vývojem německé ekonomiky, nižší domácí spotřebou, poklesem přepravních výkonů, omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. Třetí nejlevnější nafta v ČR v rámci 27 zemí EU v roce 2024 pozitivně ovlivnila poptávku mezinárodní kamionové dopravy a příhraniční turistiky.
Komentář k vývoji spotřeby
Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby pohonných hmot je vývoj ekonomiky*), a potřeba mobility jak u osobní individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní dopravy tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty.
*) při malém nárůstu HDP +1 % a i při snížení ceny motorové nafty v roce 2024 se zvýšila spotřeba nafty jen o 3 %, u autobenzínu o7 %.
**) z celkové spotřeby pohonných hmot dosáhla motorová nafta 75 %, automobilové benziny pak 25 %.
***) spotřeba nafty je nejvyšší za posledních 5 let, v roce 2024 dosáhla 6,372 mld. litrů a srovnáním s rokem 2019 (5,947 mld. litrů) stoupla spotřeba nafty o 7,1 %.
****) spotřeba pohonných hmot je dále ovlivněna i skladbou vozového parku a pohonů s dominantním podílem nafty u kategorie LUV, nákladní dopravy, autobusů a technologických vozidel v sektorech zemědělství, stavebnictví, obrany a vozidlech IZS. Skladba a stáří vozového parku u osobních vozidel je ovlivněná i podílem dovozu ojetých osobních automobilů.
I v dalším období nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme, jsou stále strategickou komoditou, proto i v letošním roce je prioritou zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat celý trh ČR kvalitními pohonnými hmotami a plnit reálné ekologické cíle. Fakt převahy benzinových a naftových verzí spalovacích motorů staví náš petrolejářský obor v současnosti i do budoucna stále na strategickou pozici. Proto vždy, pro náš obor, je a bude vysokou prioritu bezpečnost zdrojů, výroby, spolehlivá distribuce a dostatek kvalitních pohonných hmot, kde pokračujeme ve snižování uhlíkové stopy např. nasazováním HVO (hydrogenované rostlinné oleje) z odpadních a dalších surovin k udržení dieselových motorů na trhu, jako alternativu k motorové naftě do veřejné sítě čerpacích stanic. Do nabídky patří rozšiřování alternativních paliv především v budování dobíjecích stanic pro elektromobily a plniček CNG (bio) a LNG (bio). Byly otevřeny i nové vodíkové stanice.
I při současné složité geopolitické situaci v Evropě a válečnému konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou zajišťujeme plynulé zásobování trhu pohonnými látkami a disponujeme dostatečným objemem zásob, včetně strategických i spolehlivou logistikou zásobování čerpacích stanic a celého trhu z tuzemských zdrojů i dovozem.
Intenzifikovaná ropovodní trasa TAL, je již plně funkční a po dokončení všech provozně bezpečnostních testů a získání certifikátů na ropovodu TAL umožní čerpat potřebné množství ropy tímto ropovodem pro rafinerie v ČR při vyřazení ropovodu Družba. IKL je plně funkční již delší dobu a dle nasmlouvaných kontraktů čerpá neruské ropy pro rafinerii Kralupy.