Podle české legislativy společnosti provozující čerpací stanice mají za povinnost od 1. prosince řidičům prodávat pouze zimní naftu s parametrem filtrovatelnosti do -20°C. Je označovaná podle normy motorová nafta zimní pro mírné klima třída F. Zároveň rafinerie a ostatní distributoři začínají s postupnou úpravou kvality nafty pro zimní měsíce již od října a to s úpravou zimního parametru filtrovatelnosti z 0°C v letním období přes minus 10°C v přechodovém období říjen–listopad. Od 16. listopadu pak rafinerie již dodávají na trh pouze zimní kvalitu třídy F.
Na trhu nabízejí členské firmy ČAPPO i prémiové nafty pod různými obchodními názvy. Jedná se o nadstandardně aditivované nafty, které jsou upraveny i speciální zimní aditivací se zlepšenou filtrovatelnost -26°C až do -30°C.
„Aby byla účinnost zimní nafty co největší a nafta skutečně odolala hlubokým mrazům, doporučujeme řidičům před natankováním zimní nafty ponechat v nádrži minimum letní nebo přechodové kvality nafty. V opačném případě u takových to směsí nelze garantovat spolehlivý provoz, iniciovat vypadnutí parafinů mohou i nečisté palivové filtry, problém může způsobit i voda v palivovém systému,“ uvedl Václav Loula, z ČAPPO a dodal: „Členské firny Asociace mají na trhu u svých čerpacích stanic i prémiové nafty. Komplexní aditivací prémiových naft dochází v zimě nejen k vylepšení filtrovatelnosti, ale tyto nafty má řadu dalších vynikajících užitných vlastností, jako je mazivost, ochrana proti korozi a vyšší cetanové číslo ,které zlepšuje studené starty v zimním období.“
V současnosti používané automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do mínus 40 stupňů Celsia, na rozdíl od nich však motorová nafta obsahuje určité skupiny uhlovodíků říkáme jim parafiny, které při teplotách nižších než 0°C tuhnou a vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a v nejhorším případě jej i ucpat. Právě z těchto důvodů se upravují nízkoteplotní vlastnosti nafty s filtrovatelností do -20°C.
V případě extrémních mrazů je možné ve vybraných lokalitách nasadit arktickou naftu třídy 2, která má filtrovatelnost upravenou až na -32°C. Tento typ nafty se dodává např. dopravním podnikům, integrovanému záchrannému systému, armádě, nebo jako náhradní zdroje do elektrocentrál. Požadují jej i výrobci automobilů pro první náplně dieselových motorů a zpravidla je trhu ČS nabídnuta pouze při velkých mrazech v lokalitách s náročnými terény a v horských oblastech. Termíny nasazení arktické kvality se řídí podle vývoje počasí , ale není legislativou stanovena povinnost nasazení.
Přehled tříd motorové nafty pro konkrétní období předepsaných normou ČSN EN 590 pro motorovou naftu v nízkoteplotním parametru filtrovatelnost
Období |
Třída |
Filtrovatelnost do |
15. duben až 30. září |
"B" |
0°C |
1. 10 - 15. 11. a 1. 3 - 14. 4. |
"D" |
-10°C |
1. prosince - 28. února *) |
"F" |
-20°C |
dle potřeby |
Arktická nafta třídy 2 |
-32°C |
*) povinné pro čerpací stanice