Zimní vlastnosti nafty

Zimní motorová nafta

Od 1. prosince každého roku musí mít řidiči na všech čerpacích stanicích v České republice zimní motorovou naftu pro mírné klima třídy F

Společnosti provozující čerpací stanice mají podle české legislativy povinnost od 1. prosince řidičům prodávat pouze zimní naftu s parametrem filtrovatelnosti do -20 °C. Nafta se dle normy značí: motorová nafta zimní pro mírné klima třída F. Zároveň rafinerie a ostatní distributoři začínají s postupnou úpravou kvality nafty pro zimní měsíce již od října, a to s úpravou zimního parametru filtrovatelnosti z 0 °C v letním období přes minus 10 °C v přechodovém období říjen–listopad. Od 16. listopadu pak již rafinerie dodávají pouze zimní kvalitu.

Na trhu nabízejí členské firmy ČAPPO i prémiové nafty pod různými obchodními názvy. Jedná se o nadstandardně aditivované nafty, které jsou upraveny i speciální zimní aditivací se zlepšenou filtrovatelností od - 26 °C až do -30 °C.

„Aby byla účinnost zimní nafty co největší a nafta skutečně odolala hlubokým mrazům, doporučujeme řidičům před natankováním zimní nafty ponechat v nádrži minimum letní nebo přechodové kvality nafty. V opačném případě u takových směsí nelze garantovat spolehlivý provoz. Iniciovat vypadnutí parafinů mohou i nečisté palivové filtry. Problém může způsobit i voda v palivovém systému“, uvedl Václav Loula, z ČAPPO a dodal: „Členské firny mají na trhu i prémiové nafty. Komplexní aditivací prémiových naft dochází v zimě nejen k vylepšení filtrovatelnosti, ale tyto nafty mají i řadu dalších vynikajících užitných vlastností, jako je mazivost, ochrana proti korozi a vyšší cetanové číslo, které zlepšuje studené starty v zimním období.“

V současnosti používané automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do mínus 40 stupňů Celsia. Na rozdíl od nich však motorová nafta obsahuje určité skupiny uhlovodíků, říkáme jim parafiny, které při teplotách nižších než 0 °C tuhnou a vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a v nejhorším případě jej i ucpat. Právě z těchto důvodů se upravují nízkoteplotní vlastnosti nafty s filtrovatelností do -20 °C.

V případě extrémních mrazů je možné ve vybraných lokalitách nasadit arktickou naftu třídy 2, která má filtrovatelnost upravenou až na -32 °C. Tato nafta se dodává například dopravním podnikům, integrovanému záchrannému systému, armádě, nebo jako náhradní zdroje do elektrocentrál. Požadují ji i výrobci automobilů pro první náplně dieselových motorů a zpravidla je trhu čerpacích stanic nabídnuta pouze při velkých mrazech v lokalitách s náročnými terény a v horských oblastech. Termíny nasazení arktické kvality se řídí podle vývoje počasí, ale není legislativou stanovena povinnost jejího nasazení.

Přehled tříd motorové nafty pro konkrétní období předepsaných normou ČSN EN 590 pro motorovou naftu v nízkoteplotním parametru filtrovatelnost

Období Třída Filtrovatelnost do
15. duben až 30. září "B" 0°C
1. 10 - 15. 11. a 1. 3 - 14. 4. "D" -10°C
1. prosince - 28. února *) "F" -20°C
dle potřeby Arktická nafta třídy 2 -32°C

*) povinné pro čerpací stanice