Viskozita
Viskozita je jednou z nejdůležitějších vlastností tekutých maziv. Je mírou vnitřního tření v tekutině. Určuje tvorbu tření a tím i mazání, únosnost mazacího filmu, těsnící schopnost oleje, jejich tekutost a čerpatelnost aj. Kinematická viskozita, která se běžně při mazání uvádí, byla dříve udávána v jednotkách cSt (centiStokes), nyní pouze v rozměru mm2/s. Dynamická viskozita se uvádí při stanovení viskozity za nízkých teplot v mPas.
Viskozita maziva má zásadní vliv na průběh mazání. Má-li mazivo nízkou viskozitu, dochází k vytlačování maziva z mazacího prostoru, a tím ke zmenšení mazacího filmu, což způsobuje špatné mazání. To může vést k poškození mazaných ploch. Mazivo s vysokou viskozitou se dostává hůře do mazacího prostoru, a tím dochází k nedostatečnému mazání. Vysoká viskozita způsobuje velké pasivní odpory, což může vést k ekonomickým ztrátám. Viskozita olejů se mění se změnou teploty a stářím maziva. S rostoucí teplotou klesá. Rozmezí hodnot viskozit je v praxi udáváno tzv. viskozitní třídou. Viskozitní třídy mazacích olejů jsou standardizovány a slouží k základní charakteristice olejů stejně tak jako změna viskozity s teplotou, jak bude uvedeno u jednotlivých typů olejů. Oleje jsou dle viskozity zařazovány do tzv. viskozitních tříd, které udávají rozmezí viskozity při stanovené teplotě. Tyto třídy jsou standardizovány a slouží k základní charakteristice olejů.
Viskozitní index
Hodnota viskozitního indexu udává závislost změny viskozity na teplotě. Viskozitní index je udáván v jednotkách VI a stanovuje změnu závislosti na teplotě. Dobré mazání je podmíněno co nejmenší změnou viskozity na teplotě. Čím je viskozitní index vyšší, tím je závislost viskozity na teplotě nižší, což je velmi žádoucí.
Základové oleje
Většina základních vlastností tekutého maziva (oleje) je dána především vlastnostmi základových olejů. Základové oleje mohou být na minerální (ropné), syntetické, nebo rostlinné bázi. Převážná část základových olejů byla v nedávné době na ropné bázi a potřebné důležité vlastnosti, jako je složení oleje a z toho vyplývající viskozita, nízkotepelné vlastnosti, odpařivost atd., jsou získávány v rafinériích rafinačními postupy, které umožňují dosažení potřebných vlastností hotového oleje. Je to především tzv. extrakční rafinace, kdy selektivním působením vhodného rozpouštědla se ze základní ropné suroviny odstraní nežádoucí látky zhoršující kvalitu oleje. Takto vyrobených selektivních rafinátů se používá cca 50 % i do dnes vyráběných olejů, i když jejich používání stále klesá. V současné době je extrakční rafinace nahrazována progresivnějším způsobem rafinace, tzv. hydrokrakováním, které probíhá při cca 400 °C a při vysokém tlaku vodíku. Dochází k novému rozdělení molekul a základové oleje takto vyrobené mají velmi nízký obsah aromátů a téměř jsou odstraněny síra a dusík. Je dosahováno vysokých viskozitních indexů, a tím i nízké závislosti viskozity na teplotě. Jsou definovány jako hydrokrakáty. U všech rafinátů je provedena dodatečná úprava dorafinováním, event. dodatečným destilačním rozdělením.
Stále více se v tekutých mazivech prosazují tzv. syntetické oleje, i když hydrokrakáty jsou dnes již tak kvalitní, že se používají jako náhrady syntetických olejů. Jsou-li vybaveny účinnými zušlechťujícími přísadami, jsou schopny zabezpečit mazání i jiné úkoly v širokém aplikačním rozmezí. Syntetické oleje dle složení mají některé vlastnosti výhodnější. Je to především vysoká oxidační stabilita, nízká odpařivost a vysoký viskozitní index, což umožňuje mazání ve velmi širokém teplotním rozmezí při velmi nízkých i vysokých teplotách a při menším nebezpečí samovznícení maziva. Nejpoužívanějšími typy syntetických olejů jsou polymery alkenů (polyalfaolefiny - PAO) a alkylestery karbonových kyselin (esterové oleje).
Pro lepší orientaci v základových olejích byly tyto rozděleny dle kvality do 5ti skupin, dle obsahu síry, nasycených uhlovodíků a hodnoty viskozitního indexu – viz tabulka:
Viskozitní třída SAE |
Vlastnosti za nízkých teplot |
Vlastnosti za vysokých teplot |
Dynamická viskozita |
Čerpatelnost |
Kinem. viskozita při 100 °C |
HTHSV |
(mPa.s) max. při °C |
(mPa.s) max. při °C * |
min. (mm2.s-1) max. (mm2.s-1) |
min.(mPa.s) při 150°C |
0W |
6 200 |
-35 |
60 000 |
-40 |
3,8 |
- |
- |
5W |
6 600 |
-30 |
60 000 |
-35 |
3,8 |
- |
- |
10W |
7 000 |
-25 |
60 000 |
-30 |
4,1 |
- |
- |
15W |
7 000 |
-20 |
60 000 |
-25 |
5,6 |
- |
- |
20W |
9 500 |
-15 |
60 000 |
-20 |
5,6 |
- |
- |
25W |
13 000 |
-10 |
60 000 |
-15 |
9,3 |
- |
- |
8 |
- |
- |
|
|
4 |
< 6,1 |
1,7 |
12 |
- |
- |
|
|
5 |
< 7,1 |
2 |
16 |
- |
- |
|
|
6,1 |
< 8,2 |
2,3 |
20 |
- |
- |
|
|
6,9 |
< 9,3 |
2,6 |
30 |
- |
- |
|
|
9,3 |
< 12,5 |
2,9 |
40 a) |
- |
- |
|
|
12,5 |
< 16,3 |
3,5 |
40 b) |
- |
- |
|
|
12,5 |
< 16,3 |
3,7 |
50 |
- |
- |
|
|
16,3 |
< 21,9 |
3,7 |
60 |
- |
- |
|
|
21,9 |
< 26,1 |
3,7 |
a) 0W-40, 5W-40 a 10W-40
b) 15W-40, 20W-40, 25W-40 a 40
* hraniční teplota čerpatelnosti
Ostatní syntetické oleje (estery, polyetéry, polyglykoly atd.)
Hydrokrakáty jsou dnes již tak kvalitní, že se používají jako rovnocenné náhrady syntetických olejů, zejména polyalfaolefinů (PAO). Kapalná maziva jsou dnes hlavními reprezentanty celého sortimentu mazacích olejů, které se rozdělují především na průmyslové a automobilové oleje. Pod souhrnným názvem „průmyslové oleje“ rozumíme velkou skupinu mazacích olejů, které se v širokém rozsahu uplatňují při mazání strojů a zařízení provozovaných v průmyslu, energetice, těžebním průmyslu, ve stavebnictví, zemědělství apod. Dělí se do několika hlavních podskupin.
Názvy těchto podskupin vycházejí převážně z použití těchto olejů:
- oleje strojní (ložiskové)
- turbínové
- kompresorové včetně chladících kompresorů
- hydraulické,
- převodové pro průmyslové převody
- válcové pro kluzná vedení, obrábění a různé specifické účely.
Jsou vyráběny jak z ropných rafinátů, převážně hydrokrakátů, tak i z čistých syntetických olejů. Jsou vybaveny potřebnými přísadami.
Průmyslové oleje
Průmyslové oleje se klasifikují podle viskozitních tříd a výkonových norem. Viskozitní třídy dle ISO VG udávají střední hodnotu viskozity v mm2/s při 40 °C. Před tímto číslem je obvykle písmenný kód, který charakterizuje viskozitu oleje dle standardu ISO VG. Např. ISO VG 2-nejnižší viskozitní třída, má viskozitní rozpětí 1,98 – 2,42 mm2/s při 40 °C, ISO VG 1500, nejvyšší viskozitní třída, má viskozitní rozpětí 1350 – 1650 mm2/s při 40 °C. Nejčastěji se viskozity pohybují ve třídách ISO VG 10, 15, 22, 32, 46, 68, 100.
Automobilové oleje
Tuto skupinu tvoří oleje pro vznětové, zážehové a plynové motory, motocyklové oleje pro dvoutakty a čtyřtakty, převodové oleje, tlumičové oleje. Nejčastěji se jedná o oleje na bázi syntetické a vysoce rafinovaných hydrokrakátů.
Pro použití je z fyzikálních vlastností nejdůležitější viskozita a její změna s teplotou. Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorových olejů se používá specifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers USA ). Pro klasifikaci olejů je používáno 6 zimních tříd, značených číslem W (Winter) – 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, a letní třídy značené čísly 20, 30, 40, 50, 60. Hodnota zimního značení určuje chování olejů při nízkých teplotách, viskozitu jejich čerpatelnosti 60 000 mPas. Např. 5W max. při -35 °C, 10W při -30 °C, 15W při -25 °C. Kinematické viskozity při 100 °C pak jsou u SAE 20 5,6 až 9,3, u SAE 30 9,3 až 12,5, u SAE 40 12,5 až 16,3 mm2/s. Pokud je použito kombinace letní a zimní třídy, např. 10W-40, jedná se o tzv. multigrádový celoroční olej s odpovídajícími viskozitami jak při nízkých, tak i vysokých teplotách.
Převodové oleje
Převodové oleje jsou udávány ve třídách SAE 75, 80, 90, 140 dle separátního standardu. Oleje značené číslem W mají zaručeny potřebné nízkoteplotní vlastnosti.