Emisní povolenky v dopravě (ETS2)

Pohled ČAPPO na zavedení systému emisních povolenek v dopravě (ETS 2)

Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu („ČAPPO“) již delší dobu s obavami sleduje kroky k zavedení ETS 2 v dopravě. Jak ukázala konference „Emisní povolenky? A co dál?“, pořádaná dne 3. března 2025 v Poslanecké sněmovně, velké výhrady k systému emisních povolenek i k jeho dalšímu rozšíření má celá řada zájmových svazů (Svaz průmyslu a dopravy ČR, Svaz chemického průmyslu ČR, Teplárenské sdružení ČR i Hospodářská komora ČR) a i ČAPPO považuje za potřebné seznámit veřejnost se svým postojem.

Směrnice ETS 2 počítá se zavedením emisních povolenek do odvětví dopravy (ale i dalších) od roku 2027. Motivem k zavedené povolenek má být tlak na dekarbonizaci dopravy cestou cenového znevýhodnění běžných paliv (zejména nafty a benzínu, ale i LPG, CNG), ve kterých je značný podíl fosilní složky.

Ekonomický dopad zavedení ETS 2 by byl značný. I za předpokladu, že by cena povolenek alespoň v prvních dvou letech po jejich zavedení nepřevýšila 45 EUR za tunu CO2, dojde ke zvýšení ceny pohonných hmot o ~3,20 Kč/lt (vč. DPH). Každých dalších 10 EUR v ceně povolenky pak cenu zvýší o ~0,71 Kč/lt. Při množství nafty a benzínu prodaných roce 2024 by výdaje za tyto pohonné hmoty byly vyšší o ~23,1 mld. Kč bez DPH a změna ceny povolenky opět o 10 EUR mění tyto výdaje o dalších 5,1 mld. Kč.

Nutno připomenout, že struktura prodávaných pohonných hmot a energií je dána vozovým parkem, ve kterém je v ČR zastoupení vozidel na alternativní pohon velmi nízké a při tempu jeho obměny nelze předpokládat v historicky krátké době výraznější změny. Je potom nabíledni, že cestou ke snížení emisí skleníkových plynů v dopravě je snižování emisní stopy klasických paliv, ale zde jsou emisní povolenky prakticky netečné. Při zvýšení podílu alternativní složky v naftě a benzínu o 1 % dojde ke snížení ceny o ~0,03 Kč/lt, což je hodnota zanedbatelná i ve srovnání s běžnou fluktuací prodejních cen. Pro úplnost nutno uvést, že podíl alternativní složky je limitován normami (v naftě na 7 % FAME a v benzínu na 10 % lihu) a již dnes jsou tyto limity téměř zcela využity v důsledku požadavku na úsporu emisí, danou zákonem o ochraně ovzduší. Ukazuje se tedy, že zavedení emisních povolenek v dopravě sice výrazně zvýší náklady spotřebitelů pohonných hmot se všemi dopady na ekonomiku, ale k dekarbonizaci dopravy nepřispěje.

Dosavadní zkušenosti ze zavedení emisních povolenek v jiných oblastech ukázaly, že zvyšování ceny povolenek při současném nastavení je daleko výraznější, než bylo EU odhadováno, je obtížně předvídatelné, podléhá spekulativním vlivům a ve svém důsledku je jednou z příčin vysokých cen energií. ČAPPO má obavu z obdobného vývoje po zavedení emisních povolenek v dopravě, ostatně tlak na zvyšování jejich ceny je systémově založen – množství povolenek je pro každý rok omezené, jejich počet se bude každoročně snižovat a po roce 2043 již nebudou k dispozici vůbec. Také se naskýtá otázka, co se stane v situaci, kdy bez povolenek již nebude možné jim podléhající paliva prodávat, ale přitom bude v provozu ještě mnoho vozidel, poháněných právě těmito palivy. A situace nedostatku povolenek může nastat daleko dříve než v roce 2043.     

Směrnice ETS 2 (Směrnice EU 2023/959) byla do legislativy ČR částečně implementována novelou zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů zákonem č.481/2024 Sb. s účinností od 1. ledna 2025. V novele sice nejsou stanoveny konkrétní podmínky obchodování s povolenkami v dopravě od roku 2027, ale nejistoty pro budoucí fungování trhu s PHM přetrvávají, neboť směrnice a povinnost její plné implementace zůstávají. Např. smlouvy na dodávky paliv se uzavírají minimálně v ročním předstihu a často na několik let a přitom cenu paliva včetně povolenky lze předem pouze odhadovat.

ČAPPO se domnívá, že je nezbytné velmi důkladně zvážit, zda vůbec zavádět systému emisních povolenek do dopravy, neboť se fakticky jedná o duplicitní nástroj ke snižování emisí vedle zákona o ochraně ovzduší, který implementuje směrnici RED III a vytváří daleko účinnější tlak na úsporu emisí v dopravě i díky tomu, že cílí na užitné vlastnosti jednotlivých paliv.

Pro případ, že z jakýchkoli důvodů budou emisní povolenky do dopravy zavedeny, bude potřebné navrhovaný systém revidovat jednak odložením nákupu a vyřazování povolenek na neurčito či o několik let, tedy nezdražovat energie do doby, než je dokážeme efektivně nahradit. Dále s ohledem na nutnou předvídatelnost chování systému bude potřebné pevně zafixovat cenu emisní povolenky, navíc významně pod 40 EUR (s případným navyšováním v důsledku inflace), zpomalit postupné snižování počtu emitovaných povolenek v jednotlivých letech a znovu zvážit i horizont jejich připravovaného úplného vyřazení v roce 2043.