Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2023 dosáhlo u osobních automobilů 16,2 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,2 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
1-3.Q 2024 |
Rok |
6 699 749 |
642 628 |
22 021 |
191 036 |
1 359 026 |
217 919 |
9 132 379 |
Dif. |
101 911 |
7 621 |
305 |
2 666 |
32 910 |
4 974 |
150 387 |
Stáří |
16,4 |
14,8 |
15,1 |
18,6 |
34,5 |
32,7 |
19,4 |
2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do prosince 2024
Rok 2024 byl z hlediska prodejů nových vozidel v ČR úspěšný. Celkové registrace osobních automobilů meziročně vzrostly o 4,6 % na 231 600 ks (o 10 178 ks více než v roce 2023). Soukromé osoby se na jejich registracích podílely 25 %, firmy 75 %. Z pohledu pořadí prvních pěti značek se Toyota meziročně posunula na třetí místo a VW klesl na čtvrté, největším prodejcem je nadále značka Škoda, na druhém místě zůstává Hyundai a na pátém Kia. Nadále roste podíl vozidel s alternativními pohony, u osobních automobilů již tvoří 29 %. Z hlediska paliv u OA vede benzín s 65,75 %, nafta tvoří 24,9 %, čistě elektrický pohon se podílí 4,72 % a LPG 1,98 %. Úspěšné byly rovněž kategorie motocyklů, kde došlo k meziročnímu nárůstu registrací o 14,13 %, a autobusů, které vzrostly o 23,24 %. U lehkých užitkových vozů do 3,5 t došlo naopak k poklesu o 4,47 %, u velkých nákladních automobilů o 11,93 %.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2024 |
113 964 |
50 449 |
216 |
4 589 |
16 833 |
45 532 |
17 |
231 600 |
4,6% |
49,2% |
21,8% |
0,1% |
2,0% |
7,3% |
19,7% |
0,0% |
|
2023 |
118 184 |
48 897 |
456 |
3 502 |
12 309 |
35 151 |
2 923 |
221 422 |
|
53,4% |
22,1% |
0,2% |
1,6% |
5,6% |
15,9% |
1,3% |
|
LUV |
2024 |
1 464 |
19 530 |
29 |
103 |
622 |
13 |
0 |
21 761 |
-4,5% |
6,7% |
89,7% |
0,1% |
0,5% |
2,9% |
0,1% |
0,0% |
|
2023 |
1 255 |
20 367 |
54 |
67 |
353 |
1 |
683 |
22 780 |
|
5,5% |
89,4% |
0,2% |
0,3% |
1,5% |
0,0% |
3,0% |
|
BUS |
2024 |
0 |
1 190 |
68 |
1 |
59 |
13 |
0 |
1 331 |
23,2% |
0,0% |
89,4% |
5,1% |
0,1% |
4,4% |
1,0% |
0,0% |
|
2023 |
0 |
818 |
188 |
0 |
6 |
10 |
58 |
1 080 |
|
0,0% |
75,7% |
17,4% |
0,0% |
0,6% |
0,9% |
5,4% |
|
NA |
2024 |
0 |
9 133 |
7 |
0 |
27 |
0 |
5 |
9 172 |
-11,9% |
0,0% |
99,6% |
0,1% |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
|
2023 |
0 |
9 444 |
30 |
0 |
10 |
0 |
930 |
10 414 |
|
0,0% |
90,7% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
8,9% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů