Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2023 dosáhlo u osobních automobilů 16,2 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,2 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
2.Q 2024 |
Rok |
6 672 053 |
641 168 |
21 942 |
191 316 |
1 348 089 |
216 402 |
9 090 970 |
Dif. |
74 215 |
6 161 |
226 |
2 946 |
21 973 |
3 457 |
108 978 |
Stáří |
16,3 |
14,7 |
15,1 |
18,6 |
34,5 |
32,7 |
19,3 |
2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do srpna 2024
Srpnové registrace osobních automobilů ve srovnání s loňskem poklesly o 8,73 %, ve srovnání s předkovidovými lety však propad činí více než 30 %.Pokles zaznamenaly i kategorie lehkých užitkových vozidel a nákladních automobilů. Naopak motocykly pokračují v rekordech a vzrostly i registrace autobusů. Celoročně je zatím zachován nárůst ve všech kategoriích s výjimkou velkých nákladních vozidel. Plně elektrické osobní automobily mají letos podíl 3,75 % (v srpnu 4,57 %). Podíl nafty se drží na 25 %. V období 1‑8/2024 bylo v ČR registrováno celkem 153 757 nových osobních automobilů, 15 341 lehkých užitkových automobilů, 800 autobusů, 6 122 nákladních vozidel, 22 760 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 150 356 osobních automobilů, 13 940 lehkých užitkových automobilů, 492 autobusů, 7 316 nákladních vozidel a 21 259 motocyklů. Celkově registrace nových osobních automobilů proti 1‑8/2023 vzrostly o 2,26 % (z 150 356 ks na 153 757 ks, tj. o 3401 ks). V srpnu klesly meziročně o 8,73 %.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2024 |
76 039 |
34 681 |
216 |
2 934 |
9 737 |
30 137 |
13 |
153 757 |
2,3% |
49,5% |
22,6% |
0,1% |
1,9% |
6,3% |
19,6% |
0,0% |
|
2023 |
81 493 |
34 084 |
362 |
2 251 |
7 702 |
22 344 |
2 120 |
150 356 |
|
54,2% |
22,7% |
0,2% |
1,5% |
5,1% |
14,9% |
1,4% |
|
LUV |
2024 |
1 083 |
13 842 |
29 |
66 |
321 |
0 |
0 |
15 341 |
10,1% |
7,1% |
90,2% |
0,2% |
0,4% |
2,1% |
0,0% |
0,0% |
|
2023 |
777 |
12 403 |
5 |
46 |
223 |
1 |
485 |
13 940 |
|
5,6% |
89,0% |
0,0% |
0,3% |
1,6% |
0,0% |
3,5% |
|
BUS |
2024 |
0 |
715 |
52 |
0 |
33 |
0 |
0 |
800 |
62,6% |
0,0% |
89,4% |
6,5% |
0,0% |
4,1% |
0,0% |
0,0% |
|
2023 |
0 |
424 |
14 |
0 |
3 |
10 |
41 |
492 |
|
0,0% |
86,2% |
2,8% |
0,0% |
0,6% |
2,0% |
8,3% |
|
NA |
2024 |
0 |
6 104 |
1 |
0 |
12 |
0 |
5 |
6 122 |
-16,3% |
0,0% |
99,7% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
0,0% |
0,1% |
|
2023 |
0 |
6 709 |
19 |
0 |
8 |
0 |
580 |
7 316 |
|
0,0% |
91,7% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
7,9% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů