Registrace nových vozidel vykázaly v prvním pololetí stabilní růst. U osobních automobilů o plných 16,8 % a projevilo se tak i zlepšení dodávek nových vozů. Každé čtvrté prodané vozidlo nadále připadá na soukromé osoby. Pokračuje nárůst podílu automobilů s alternativním pohonem, registrace vozidel s čistě elektrickým pohonem vzrostly o 56 %. Dovoz ojetých osobních automobilů poklesl o 8,9 %, nicméně téměř čtvrtinu tvoří vozy starší 15 let. Registrace motocyklů v měsíci červnu dosáhly nejvyššího počtu od r. 2008.
V období 1‑6/2023 bylo v ČR registrováno celkem 115 548 nových osobních automobilů, 10 726 lehkých užitkových automobilů, 306 autobusů, 5 250 nákladních vozidel, 15 459 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 98 916 osobních automobilů, 8 841 lehkých užitkových automobilů, 886 autobusů, 4 487 nákladních vozidel a 15 178 motocyklů.
Česká republika si tak nadále drží nelichotivou pozici mezi zeměmi Evropské unie, starší vozový park než u nás mají už jen v Estonsku (16,8 roku) a Řecku (17,0 roku). Přitom průměrný věk v zemích EU je 12 let, vůbec nejmladší vozový park mají Lucembursku (7,6 roku), Dánsku (8,5 roku) a Rakousku (8,7 roku) a sousední Slovensko je na hodnotě 14,3 roku.
Český vozový park osobních automobilů za posledních 10 let zestárl o 2,22 roku a alarmující je fakt, že stárnutí nabírá na rychlosti. Svůj podíl na tom má stáří ojetých vozů dovážených ze zahraničí. Jen v loňském roce tvořily osobní automobily starší 10 let celkem 52,61 % všech dovezených aut a vozy starší 15 let se na dovozu podílely 23,77 %.
Stárnoucí vozový park má přímý dopad na snižující se bezpečnost vozidel jezdících po českých silnicích a tedy i na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a v neposlední řadě také na množství škodlivých zplodin vypouštěných do ovzduší.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
2Q/2023 |
Rok |
6 527 290 |
628 303 |
21 481 |
190 894 |
1 312 464 |
209 869 |
8 890 301 |
Dif. |
101 873 |
8 111 |
253 |
3 859 |
24 716 |
3 777 |
142 589 |
Stáří |
16,1 |
14,4 |
15,0 |
18,3 |
34,2 |
32,6 |
19,1 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do srpna 2023
Srpnové registrace osobních vozů byly letos o 12 % vyšší než v minulých třech letech, ale přesto dosáhly jen úrovně roku 2015.
18 718 osobních automobilů sice znamená meziroční nárůst, ale v předcovidovém období dosahovaly registrace v srpnu 21 až 27 tisíc kusů. Dodávky nových vozů se již výrazně stabilizovaly, u některých značek a modelů však problémy s dodacími lhůtami přetrvávají. Elektrických osobních vozů se v srpnu registrovalo 1 131 ks, z toho 589 plně bateriových a 542 plug-in hybridů. Rekordní registrace zaznamenaly velké nákladní automobily, z nichž 1 ks byl plně elektrický.
V období 1‑8/2023 bylo v ČR registrováno celkem 150 356 nových osobních automobilů, 13 940 lehkých užitkových automobilů, 492 autobusů, 7 316 nákladních vozidel, 21 259 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 128 945 osobních automobilů, 11 229 lehkých užitkových automobilů, 947 autobusů, 5 702 nákladních vozidel a 20 866 motocyklů. Celkově letos registrace nových osobních automobilů vzrostly oproti 1‑8/2022 o 16,60% (z 128 945 ks na 150 356 ks, tj. o 21411 ks). V srpnu vzrostly meziročně o 12,89%.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2023 |
81 633 |
34 262 |
362 |
2 251 |
7 702 |
22 026 |
2 120 |
150 356 |
16,6% |
54,3% |
22,8% |
0,2% |
1,5% |
5,1% |
14,6% |
1,4% |
|
2022 |
73 302 |
27 858 |
631 |
2 779 |
4 674 |
16 361 |
3 340 |
128 945 |
|
56,8% |
21,6% |
0,5% |
2,2% |
3,6% |
12,7% |
2,6% |
|
LUV |
2023 |
777 |
12 403 |
5 |
46 |
223 |
1 |
485 |
13 940 |
24,1% |
5,6% |
89,0% |
0,0% |
0,3% |
1,6% |
0,0% |
3,5% |
|
2022 |
569 |
10 154 |
15 |
12 |
44 |
2 |
433 |
11 229 |
|
5,1% |
90,4% |
0,1% |
0,1% |
0,4% |
0,0% |
3,9% |
|
BUS |
2023 |
0 |
424 |
14 |
0 |
3 |
10 |
41 |
492 |
-48,0% |
0,0% |
86,2% |
2,8% |
0,0% |
0,6% |
2,0% |
8,3% |
|
2022 |
0 |
865 |
23 |
0 |
23 |
2 |
34 |
947 |
|
0,0% |
91,3% |
2,4% |
0,0% |
2,4% |
0,2% |
3,6% |
|
NA |
2023 |
0 |
6 709 |
19 |
0 |
8 |
0 |
580 |
7 316 |
28,3% |
0,0% |
91,7% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
7,9% |
|
2022 |
0 |
5 080 |
27 |
0 |
1 |
0 |
594 |
5 702 |
|
0,0% |
89,1% |
0,5% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
10,4% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Data: Sdružení dovozců automobilů