Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2023 dosáhlo u osobních automobilů 16,2 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,2 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
1.Q 2024 |
Rok |
6 630 613 |
637 919 |
21 674 |
190 183 |
1 333 581 |
214 573 |
9 028 543 |
Dif. |
32 775 |
2 912 |
-42 |
1 813 |
7 465 |
1 628 |
46 551 |
Stáří |
16,3 |
14,6 |
15,1 |
18,5 |
34,6 |
32,7 |
19,3 |
2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do června 2024
Letošní červen byl v počtu registrací nových osobních automobilů nejvýše za posledních šest let (kromě výkyvu v kovidovém období), meziročně vzrostl o 9,05 %.
Registrace za 1. pololetí dosáhly 119 221 ks, což představuje meziroční nárůst o 3,18 %. Registrace čistě elektrických OA letos vzrostly o 39,3 % (na 4 167 ks), jejich podíl na celkových registracích se zvýšil na 3,5 % (loni v 1. pololetí to bylo 2,6 %, ve 2. pol. 3,45 %). Počet hybridních vozidel vzrostl o 35 %. Nejprodávanějšími značkami čistě elektrických osobních automobilů byly Tesla, Škoda, Volvo a Hyundai. Z pohledu paliv mezi osobními automobily vede benzín s 66 %, z hlediska obchodních tříd první místo i nadále zaujímají vozy SUV s více než 47 %. Motocykly i přes červnový pokles zaznamenávají letos rekordní počet registrací. Také v ostatních kategoriích s výjimkou velkých nákladních vozů registrace meziročně vzrostly.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2024 |
59 732 |
26 660 |
216 |
2 268 |
7 108 |
23 224 |
13 |
119 221 |
3,2% |
50,1% |
22,4% |
0,2% |
1,9% |
6,0% |
19,5% |
0,0% |
|
2023 |
62 408 |
26 843 |
288 |
1 853 |
5 626 |
16 814 |
1 716 |
115 548 |
|
54,0% |
23,2% |
0,2% |
1,6% |
4,9% |
14,6% |
1,5% |
|
LUV |
2024 |
874 |
10 961 |
29 |
51 |
213 |
0 |
0 |
12 128 |
13,1% |
7,2% |
90,4% |
0,2% |
0,4% |
1,8% |
0,0% |
0,0% |
|
2023 |
589 |
9 550 |
3 |
43 |
166 |
1 |
374 |
10 726 |
|
5,5% |
89,0% |
0,0% |
0,4% |
1,5% |
0,0% |
3,5% |
|
BUS |
2024 |
0 |
583 |
39 |
0 |
12 |
0 |
0 |
634 |
107,2% |
0,0% |
92,0% |
6,2% |
0,0% |
1,9% |
0,0% |
0,0% |
|
2023 |
0 |
264 |
10 |
0 |
3 |
9 |
20 |
306 |
|
0,0% |
86,3% |
3,3% |
0,0% |
1,0% |
2,9% |
6,5% |
|
NA |
2024 |
0 |
4 775 |
1 |
0 |
8 |
0 |
4 |
4 788 |
-8,8% |
0,0% |
99,7% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
0,0% |
0,1% |
|
2023 |
0 |
4 859 |
7 |
0 |
5 |
0 |
379 |
5 250 |
|
0,0% |
92,6% |
0,1% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
7,2% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů