Odpovídá uznávaný odborník na paliva, Ing. Václav Loula.
Předeslal bych důležitý vzkaz všem řidičům i řidičkám, aby v dnešní uspěchané době věnovali několik vteřin soustředění při volbě správného paliva a při uchopení pistole raději pohledem zkontrolovali název paliva – ušetříte tím mnoho času, peněz a starostí.
Nedoporučuji pokračovat v jízdě, u dieselového motoru může dojít k poškození – např. zadření vstřikovacího čerpadla, poškození trysek a takové opravy jsou velmi nákladné. Je určitě méně nákladné odtáhnout vůz do servisu a nevhodné palivo vyčerpat, než řešit výměnu poškozených součástek a opravy vyvolané provozem na nesprávné palivo.
Jaké dopady má natankování benzinu do dieselového auta, a naopak nafty do benzinového?
Je samozřejmě důležité, v jakém poměru dojde při tankování a nesprávné volbě ke smísení v nádrži zákazníka nebo zda je nádrž prázdná. Dále záleží na tom, o jaký typ motoru se jedná. Současné moderní motory s elektronickými vstřikovacími systémy vám budou hlásit závadu v palivovém systému a je nutné stejně navštívit servis minimálně ke kontrole.
Při nízké koncentraci nevhodného druhu paliva (např. do 5 %) a při včasném zjištění, doporučuji maximálně doplnit správné palivo. U dieselového paliva, kde je příměs benzinu, doporučuji použít ještě aditivum k zajištění mazacích schopností, které by měla doporučit i obsluha čerpací stanice. V dnešní době, kdy je povinnost přimíchávat biosložky do standardních paliv benzinového i dieselového typu, jsou pak dopady pro motor při pokračování v jízdě s nesprávným palivem s biosložkou velmi nebezpečné.
Co je potřeba udělat hned po tom, kdy si problém uvědomíme?
Určitě nejdříve konzultovat situaci se značkovým servisem a v klidu probrat poměr smísení ve vztahu k typu motoru a stavu vozidla. Z důvodů možných škod na motoru a palivové soustavě raději doporučuji odtah a vyčerpání nesprávného paliva odborným servisem.
Pokud si problém uvědomíte ještě u stojanu, mohou vám pomoci i přímo na čerpací stanici. Profesionální obsluha by měla pomoci radou, telefonními kontakty na nejbližší servis, odtahovou službu, případně nabídnout aditiva k ošetření. Čerpací stanice nejsou zařízeny na vyčerpávání paliv z nádrží. Takovéto manipulace jsou zde zakázány.
Cena za opravu poškozeného motoru závisí na typu motoru, konkrétním stavu smísení a době provozu s nesprávným palivem. Za svoji praxi jsem se setkal s náklady od 3.000 Kč za odtah, vyčerpání a vyčištění u benzinového typu motoru při smísení s naftou až po náklad 150 tis. Kč u vozidla BMW provedení diesel při smísení s benzinem. Z důvodů předejití dalších škod na vozidle nedoporučuji dojezd do servisu, ale vždy raději odtah.