Právo: EU ruskou ropu nahradí, ale pohonné hmoty zdraží

Embargo na dovoz ruské ropy Evropské unie vyřeši dovozem od jiných dodavatelů, ale ropa a s ní i pohonné hmoty budou dražší. Česko se může od ruské ropy odstřihnout do dvou let, řekl Právu Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Právo: EU v rámci šestého balíčku sankcí rozhodla o zastavení dovozu ruské ropy tankery, což představuje asi dvě třetiny dovozu léto suroviny do Evropy. Co to bude znamenat?

Státy, které májí moře, jsou na tom lépe. Nebudou už tankery vozit ruskou ropu, ale nahradí ji dodávkami z jiných ropných destinací jako jsou země ropného kartelu OPEC. Příkladem může být strategická smlouva polského PKN Orlen se saúdskoarabským Saudi Aramco.

Očekávám ale, že toto ropa bude dražší. Vytěsnění významného hráče z trhu znamená zvýšení cenového napětí. Rusko ropu, kterou neodveze lankery do zemí Evropské unie, prodá jinam. Možná levněji. Například do Číny nebo Indie.

Právo: Proč bude ropa dražší?

Způsobí to změna dodavatelů i přepravy. Navíc se Německo a Polsko zavázaly, že do konce roku přestanou odebírat ropu severní větví ropovodu Družba. Tento výpadek budou muset nahradit ropou z tankerů a to je dražší.

Nákup ropy pro dovoz tankery se musí platit v okruhu pěti dnů během nakládání tankeru. Ten pak jede svou námořní trasou a doveze ropu do přístavu. Pokud tam není rafinerie, musí se ropa znovu naložit do ropovodu a dopravit do skladu ropy rafinerii. Doprava je delší náročnější na financováni. Platí se při naložení do tankeru, ale než se ropa dostane do rafinerie, uplynou třeba tři týdny. Když putuje ropovodem, je to průběžná přeprava a platí se, až když je v rafinerii nebo už částečné zpracovaná. V Evropě seto promítne do cen pohonných hmot.

Právo: Jak moc ovlivňuje ceny válka na Ukrajině?

Dokud bude pokračovat válka na Ukrajině, lze u ropy očekávat napět, protože ropa v každém státě hraje zatím nenahraditelnou roli. Je to strategická chemická surovina pro petrochemické zpracování a zatím nenahraditelná energetická komodita pro výrobu automobilových nebo leteckých pohonných hmot.

Během války teď existuje nebezpečí narušení ropovodní trasy Družby nebo zastavení dodávek ropy. Země kuklu OPEC nedisponují lak velkou rezervou, aby případný úpiný výpadek dodávek ruské ropy okamžitě nahradily.

Právo: Poroste cena i v tuzemsku, když bude ČR moci nadále dovážel ruskou ropu ro-povodem Družba?

To závisí na vývoji kotovaných cen paliv na burzách. Ty ale kopírují ceny ropy, které uz včera vzrostly na hodnotu nad 120 dolaru za barel

Právo: Přestože dovoz ruské ropy do Česko může pokračovat, chceme ji do dvou let nahradit dovozem přes transalpský ropovod TAL z Terstu. Je to reálné?

Dva roky jsou čas, který by nám měl stačil na zintenzifikování ropovodu TAL, tak abychom dokázali nahradit dodávky ropovodem Družba pro rafinerii v Litvínové neruskou ropou. Do té doby bude Litvínov zpracovávat ruskou ropu v rozsahu čtyř milionů tun ročně. Budeme také pokračovat dovozem neruskych rop z jiných deslinacl prostřednictvím ropovodů TAL a IKL a rafinérie v Kralupech nad Vltavou pojede standardně na neruské ropy, které jí kvalitativně zcela vyhovují.

Zatím cítíme, že země, přes které ropovod TAL vede (Itálie, Rakousko a Německo - pozn. red.), deklarují k rozšíření politickou podporu. Pak bude muset následovat investiční část, kdy státní podnik MERO jedná s akcionáři ropovodu o navýšení dodávek, tak abychom mohli tímto ropovodem navíc doslat českých rafinerií čtyři miliony tun ropy ročně, respektive 350 tisíc tun měsíčně. Dovoz pohonný hmot ale bude muset nadále pokračovat.

Právo: Právě z unijního zákazu obchodování s ropnými produkty z ruské ropy, tedy i s pohonnými hmotami, bude mít česko výjimku na 18 měsíců. Co potom? Kolik nafty se sem ročně dováží?

Dovážejí se dva miliony tun zejména motorové nafty ročně, a to z Německa a Slovenenska. Německo se ale zavázalo, že se od ruské ropy odstřihne. To znamená, že ji nahradí, tak s dovozem nebude problém ani poté.

Právo: Jak se do ČR nebe dopravuje?

Většinou se vozí po železnici. Ale třeba rafinerie MOL v Bratislavě je propojena s českými distribučními terminály a rafinériemi sítí produktovodů, kudy může nafta proudit.

Datum: 6. června 2022

Autor: Martin Procházka

Zdroj: Právo