Ceny benzinu a nafty u čerpacích stanic už přes měsíc trvale rostou, zejména u nafty, za niž si řidiči jen od počátku srpna připlatili přes 4,5 koruny, za benzin „jen“ 1,7 koruny. Vedle zvýšení spotřební daně a výrazného zdražení na evropské burze však začne táhnout vzhůru cenu dieselu i nový strašák – dražší dovoz.
Počátkem prosince totiž skončí Česku, Slovensku a Maďarsku výjimka z unijního embarga na dovoz a export paliv vyrobených z ruské ropy. Budou je moci dále vyrábět jen pro vlastní, domácí potřebu.
Česko však je soběstačné jen ze zhruba 70 procent. U nás tak budou chybět zejména dodávky ze slovenského Slovnaftu, druhého největšího importéra, který dnes (a právě z ruské ropy) obstarává do Česka připojeným potrubím 15 až 20 procent spotřeby pohonných hmot. Na východě Moravy místy dokonce až 50 procent. V první řadě právě nafty. A nejen pro své vlastní stanice značky MOL.
Česko tedy musí urychleně hledat alternativní a nově už neruský dovoz.
Do jiných zemí ale palivové potrubí nevede a železniční přeprava je dražší než produktovodem. Potřebná náhrada dovozu bude znamenat podle některých odhadů několik set vlaků ročně navíc. Nedostatek, zdá se, nehrozí.
Tlak na cenu vlivem vyšších nákladů na dovoz je ale reálný. O situaci už minulý týden jednali na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) zástupci největších petrolejářských firem.
„Podle informací z jejich strany by ukončení této výjimky nemělo činit vážnější problémy z hlediska zajištění dodávek pohonných hmot. MPO bude situaci i nadále sledovat a bude s distributory v kontaktu,“ vyjádřil se po jednání pro Lidovky.cz mluvčí resortu David Hluštík.
Problém s ruskou ropou
Slovnaft jako součást maďarského koncernu MOL je stále ve své bratislavské rafinerii odkázaný ze 70 procent na zpracování ruské ropy, přitékající ropovodem Družba. Technologie a kapacita rafinerie umožňují zpracovávat jen 30 procent jiných než ruských rop, dopravovaných přes Maďarsko z chorvatského přístavu Omišalj ropovodem Adria. A Chorvaté si navíc za přepravu účtují vysoké poplatky.
„Veřejné zdroje uvádějí, že Česká republika není ve výrobě motorové nafty soběstačná a je zhruba ze 30 procent závislá na jejím dovozu. Slovnaft z tohoto dovozu pokrývá v současnosti zhruba polovinu. V případě výpadku exportu paliv ze Slovenska tak utrpí celý český velkoobchodní trh,“ vyjádřil se pro Lidovky.cz mluvčí Slovnaftu Anton Molnár.
Slovensko by rádo požádalo Brusel o prodloužení výjimky, aby do Česka slovenský diesel z ruské ropy mohl třeba alespoň ještě rok proudit. Česko by se podle informací serveru Lidovky.cz k takové žádosti přidalo, nebude ji ale iniciovat.
Čerpacích stanic MOL funguje v Česku přes 300, jsou druhou nejpočetnější sítí po Benzině (přes 400 pump koncernu Orlen Unipetrol). Podle Molnára udělá Slovnaft vše pro to, aby pumpy MOL v Česku byly nadále zásobované. „Pokud by se výjimka neprodloužila, tak jsme v exportu limitováni a naši výrobu a prodeje budeme směrovat na Slovensko, případně na Ukrajinu.
Uvědomujeme si, že tato situace může vyvolat napětí na českých a moravských čerpacích stanicích, a to nejen z pohledu dostupnosti motorové nafty, ale i ceny. Samozřejmě se také budeme snažit uspokojit všechny české zákazníky, kteří by přijeli tankovat na naše čerpačky na Slovensku,“ dodává Molnár.
Spotřeba benzinu a nafty v Česku činila loni přes osm miliard litrů (samotné nafty přes šest miliard litrů), z toho by dovozci měli nahradit víc než miliardu slovenského dovozu, vyrobeného z ruské ropy.
Náhrada bude něco stát
Podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly to je úkol především právě pro Slovnaft (respektive jeho mateřský koncern MOL), aby hledal alternativy.
„Hmoty ale nedostatek nehrozí, máme tu v případě potřeby k dispozici i státního distributora a největšího dovozce Čepro. Nebude to procházka růžovým sadem, ale mělo by se to zvládnout. Náhradní dovoz po železnici nebo případně předtím ještě tankery ale samozřejmě může mít vliv na vyšší cenu,“ reaguje Loula.
Čepro od začátku roku nakupuje a dováží paliva výhradně z neruské suroviny. „Co se týká dodávek přes produktovodní systém Čepra (potrubní napojení Slovnaftu), tak tyto dodávky jsme schopni plnohodnotně nahradit,“ reaguje generální ředitel Čepra Jan Duspěva.
Určité možnosti navýšení dovozu má i tuzemský koncern Orlen Unipetrol, který provozuje obě zdejší rafinerie v Litvínově a Kralupech. „V případě potřeby jsme připraveni přesměrovat naši exportní distribuci ve prospěch českého trhu,“ říká mluvčí Pavel Kaidl.
Celý článek včetně fotogalerie naleznete zde.