Není z potravinářské řepky ani z ropy, ale z odpadního oleje nebo živočišných tuků. Státní velkoobchodník s pohonnými hmotami, společnost Čepro, zařadil do své nabídky uměle vyrobené palivo, které může jednou nahradit fosilní diesel – hydrogenovaný rostlinný olej HVO.
Postupně se přidá i lídr trhu Orlen Unipetrol, možná i další firmy, a do budoucna se počítá i s prodejem u pump. Některé čerpačky ho ale prodávají už dnes. Jenže za cenu, která většinu kupujících odradí.
Tato syntetická nafta se dosud někde prodává přimíchaná do klasické nafty, ale Čepro oznámilo, že ji do nabídky velkoobchodníkům nabídne ve stoprocentní koncentraci.
HVO je v rafinérii vyráběné ekologické biopalivo nové generace, v některých parametrech dokonce lepší než klasická nafta a bez úhony poslouží motorům starých i nových dieselových aut.
Odborníci mimo jiné chválí i snazší startování v chladnějším období.
Umělá nafta – hydrogenovaný rostlinný olej HVO
- syntetická nafta, plně nahrazující klasickou fosilní naftu, má lepší vlastnosti, ale i vyšší cenu
- vyrábí se (na rozdíl od biopaliv první generace - třeba oleje MEŘO z řepky) z rostlinných, odpadních olejů a živočišných tuků standardními rafinerskými procesy (hydrogenace a izomerizace) v rafinérii
- mimořádně nízký obsah síry
- nízké emise skleníkových plynů
- nepoškozuje diesel motory nových ani starších vozů
- nevýhody: horší mazivost (vyrovnává se aditivací), nižší hustota, tedy mírně nižší výkon
|
„Je to taková téměř ideální nafta. Nejsou v ní aromatické uhlovodíky a má velmi vysoké cetanové číslo, takže se velice rychle a ochotně zapaluje. Je to docela velká výhoda i pro starší motory, které lze za studena lépe nastartovat. Motoristé, zejména starších vozidel, se nemusí obávat, nejsou známy žádné problémy spojené s náhradou nafty za čisté HVO u stávajících vozidel,“ vyjádřil se mezinárodně uznávaný expert na problematiku motorů, paliv a emisí, profesor Michal Vojtíšek z ČVUT Praha.
Po HVO pošilhává i lídr tuzemského petrolejářského trhu a majitel obou rafinérií v Česku, kterým je koncern Orlen Unipetrol. Výrobu v Česku nechystá, ale Unipetrol „se zabývá myšlenkou“ budoucího prodeje dovezeného stoprocentního HVO na vybraných pumpách Orlen (dříve Benzina).
Vyšší cena...
HVO lze přimíchávat do běžné nafty, aby se nahradila část fosilního paliva, což někteří dodavatelé už praktikují, nebo je lze používat ze 100 procent jako čisté palivo. V tom nyní Čepro, které prodává HVO s pojmenováním XTL (podle EU označení pro 100procentní syntetickou naftu jiného než ropného původu), navazuje na nedávný start u několika čerpacích stanic. Konkrétně u Jihlavy od prodejců, jako je Eurowag a Nikey nebo Dovatrans.
Zatím ale patří k zákazníkům spíš silniční dopravci nebo flotily služebních aut. „Používání HVO XTL je praktické řešení pro vozové parky a průmyslová zařízení, které umožňuje plynulý přechod na udržitelnější zdroj energie,“ uvedl obchodní ředitel Čepra Martin Vojtíšek (shoda jmen s profesorem Vojtíškem je náhodná). Po vyhodnocení by mohla státní společnost palivo v nějaké vybrané lokalitě nabízet i do maloobchodního prodeje ve své síti EuroOil.
Celý článek naleznete zde.