Každoročně od prosince musí být v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností −20 °C. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) jsou jí čerpací stanice zásobovány v předstihu už od 16. listopadu. Přesto ale může v palivovém systému dieselového vozu nastat problém, pokud se výrazně ochladí. Jak předejít zamrznutí nafty, při kterém vypadlé parafíny ucpou naftový filtr?
Teploty se sice pohybují víceméně na průměru a podle ČHMÚ se na konci měsíce listopadu udrží i v nadprůměrných hodnotách. Pokud by se však poté v krátké době výrazněji ochladilo, může to některé řidiče naftových vozů nemile zaskočit.
Čerpací stanice už od října prodávají tzv. přechodovou naftu třídy D s filtrovatelností −10 °C. Ve druhé půli listopadu již budou z rafinerií zaváženy naftou zimní, aby dostály povinnosti mít od 1. 12. na výdejních stojanech k dispozici výhradně naftu třídy F do −20 °C. Pokud ale někdo delší dobu vozem nejezdil a netankoval, mohou tyto okolnosti spolu s případným větším poklesem teplot způsobit, že svůj dieselový motor jednoduše nenastartuje.
„Motorista může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus 10 °C, nebo dokonce její směs s dříve natankovanou naftou letní, která má filtrovatelnost 0 °C. Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou složek. Konkrétní obsah nádrže tak může ztratit svoji provozní spolehlivost a zatuhnout klidně při mínus 7 °C,“ upozorňuje Václav Loula, tiskový mluvčí ČAPPO, který doporučuje načerpat začátkem prosince maximální množství zimní nafty třídy F. Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr. Právě ten je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci.
Ve skutečnosti nafta nezamrzá doslova, ale parafíny v ní obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli kterým se při určité teplotě ucpe palivový filtr. Tomu lze předejít rovněž využitím speciálních aditiv do nafty, které jsou běžné k dostání na čerpacích stanicích. Doporučuje se aplikovat předepsané množství ještě před tankováním, aby se přísada v nádrži dobře rozmíchala. Individuální aditivací je možné zlepšit filtrovatelnost nafty o 5 °C.
Posílenými nízkoteplotními vlastnostmi disponují rovněž prémiové nafty. Obecně obliba prémiových paliv mezi zákazníky roste. Například podle nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil, činí podíl prémiových paliv na celkovém odběru pohonných hmot 13 % a v tomto roce se tak vrátil na úroveň před cenovými turbulencemi způsobenými válkou na Ukrajině.
Informaci o konkrétní filtrovatelnosti i dalších parametrech prémiové nafty získáte na čerpací stanici, případně na webových stránkách petrolejářské společnosti. „Žádný standard parametrů paliva, které se pod různými obchodními názvy označuje jako prémiové, totiž neexistuje,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu a dodává: „Prémiové nafty mají vylepšené provozní parametry, protože obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti pak činí zpravidla od mínus 26 do mínus 35 °C.“
Norma pro motorovou naftu stanovuje takzvanou filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.
Období |
Třída |
Filtrovatelnost do |
- 4. – 30. 9.
|
“B” |
0 °C |
- 10. – 15. 11. a 1. 3. – 14. 4.
|
“D” |
−10 °C |
- 12. – 28. 2.
|
“F” |
−20 °C |
dle potřeby – není pro čerpací stanice legislativní povinností |
Arktická nafta třídy 2 |
−32 °C |