Autoforum.cz: Elektromobily nejsou řešení, říká viceprezident Astonu

Je krajně neobvyklé, aby se takto vysoce postavený manažer automobilky negativně vyjadřoval k elektrické mobilitě. A myslel to vážně. Marek Reichman to ale dělá, podle něj elektrická auta nejsou řešením z dlouhodobého hlediska a více věří spalovacím motorům.

V poslední době pomalu neuplynul den, aby ta či ona automobilka nevyjádřila svůj závazek úplné elektrifikaci svého portfolia. Některé se dokonce ozvaly i opakovaně, a to se stále bližším termínem. Na jejich slova koukáme se stále protaženější čelistí, neboť elektromobily se svou cenou, praktičností a dlouhodobou použitelností stále zdaleka nejsou s to postavit na roveň spalovacím autům. Výrobci tedy značně riskují, když sází vše na jedinou kartu, která nekoresponduje s požadavky zákazníků, ale jen s politickými regulacemi. Ty jsou pak nastaveny spíše podle zbožných přání než podle reality.

Nejsme dinosauři neschopní přizpůsobit se vývoji, jen nastavujeme zrcadlo realitě, před níž jiní zavírají oči. Koneckonců si stačí uvědomit, jakým způsobem se za poslední měsíce zvedla cena elektřiny. Přitom není tak jako benzin či motorová nafta zatížena spotřební daní, bateriových aut je pak z celé flotily aut v provozu jen zlomek. Jakmile jejich podíl začne růst, začne klesat spotřeba pohonných hmot, a politici tak budou muset pokladnu plnit z jiných zdrojů.

Suma sumárum je tak možná správné mít za cíl uhlíkovou neutralitu, nicméně politici zvolili špatný způsob, jak jí dosáhnout. Tento názor přitom zastává i viceprezident Astonu Martin a šéf jeho designu Marek Reichman, dle kterého elektromobilita není řešením snah o uhlíkově neutrální dopravu. „Je to jedna z fází na cestě k nulovým emisím, ale není to odpověď. Nikdy nedobijete elektromobil během dvou minut jako dotankujete spalovací vůz. To pohodlí tu nikdy nebude. A poté je třeba velkého množství surovin na výrobu baterií pro tolik aut, kolik se jich dnes vyrábí,“ říká v rozhovoru pro australský Drive.

„V současnosti se každým rokem vyrobí mnoho milionů aut. Kde ovšem vezmeme nerostné suroviny na jejich baterie, navíc každoročně?“ ptá se Reichman. My jej můžeme doplnit suchými čísly, která věrně vykreslují, kterak je masová elektromobilita opravdu nereálná. Baterie aut nižší střední a střední třídy, jako je třeba Škoda Octavia či VW Golf, váží zhruba 450 kilogramů. Přitom obsahují 12 kg lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu, 91 kg mědi a 182 kg oceli, hliníku a plastů.

 

Pokračování článku naleznete zde na webu autoforum.cz.

Datum: 8. dubna 2022

Autor: Petr Prokopec

Zdroj: Autoforum.cz