Česko se připravuje na odklon od ruské ropy, nyní se ale bez ní neobejde.
Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) jednoznačně podporuje aktivity vedoucí k postupnému odklonu od ruské ropy, ale upozorňuje, že jde o postupný, zhruba dva roky trvající proces, do jehož ukončení Česko a jeho ekonomika zůstává životně závislá na dodávkách ruské ropy.
„Dokud nebude zvýšena kapacita ropovodu TAL, je česká ekonomika závislá na produktech z ruské ropy, která k nám proudí ropovodem Družba. Tuto závislost nelze změnit ze dne na den. Prioritou členských firem naší asociace je proto zajistit dostatečné zásobování českého trhu pohonnými hmotami v podmínkách daných přetrvávající nestabilní geopolitickou situací, a to se nám bezesporu daří,“ říká Jan Duspěva, předseda České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), a dodává: „Členové naší asociace a experti se zároveň podílejí na zodpovědné přípravě České republiky na přechod na produkty z neruské ropy, což by se mělo uskutečnit začátkem roku 2025, kdy dojde ke zkapacitnění již zmíněného ropovodu TAL. Je třeba si ale uvědomit, že tento proces je obchodně a technicky velmi náročný a nelze jej bohužel v tuto chvíli urychlit.“
Česká republika nezažila od invaze vojsk Ruské federace na Ukrajinu v únoru roku 2022 nedostatek pohonných hmot. Ty byly a stále jsou na všech více než sedmi tisících čerpacích stanicích v Česku po celou dobu bez problémů dostupné. Rafinérie v Kralupech nad Vltavou zpracovává pouze neruské druhy rop v objemu 3,5 milionů tun ročně. Ropa z ropovodu Družba je zpracovávána v litvínovské rafinérii.
„Byl jsem informován naší členskou společností ORLEN Unipetrol, že se v litvínovské rafinérii intenzívně připravují na přechod ke zpracování pouze neruských druhů rop a během říjnového testu budou v Litvínově zpracovávat poprvé v historii pouze neruskou ropu. Do té doby je ale z pohledu českého trhu žádoucí, aby rafinérie ve stávajícím režimu pracovala v co největší intenzitě a produkovala tak potřebné množství pohonných hmot. Česko je do jisté míry závislé na dovozu a jakékoliv snížení tuzemské výroby by uvrhlo náš i středoevropský trh do velké nestability a hrozil by vážný nedostatek pohonných hmot.,“ uzavřel Jan Duspěva.
Česko není v produkci pohonných hmot soběstačné. Zatímco spotřebu benzínu pokryjí svou výrobou dvě tuzemské rafinérie skupiny ORLEN Unipetrol v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, spotřebu motorové nafty dokáží uspokojit pouze ze dvou třetin. Zbytek motorové nafty do České republiky míří z dovozu ze sousedních zemí, zejména z Německa a Slovenska. Proto je také důležité zachovat na přechodnou dobu i výjimku na dodávky pohonných hmot ze Slovenska vyrobené z ropy dodávané ropovodem Družba do slovenského Slovnaftu, který je z pohledu nutnosti zásadní změny technologie ve stejné situaci jako tuzemská rafinérie.