Planes.cz: Letadla na baterky na baterky

Letectví se v podstatě od svého zrodu točí okolo spalování ropných produktů. V současné době činí podíl letecké dopravy na světových emisích okolo 2 %, přičemž za posledních asi 30 let došlo díky masové obměně leteckých parků k výraznému nárůstu palivové účinnosti letadel, a tím i snížení uhlíkové stopy.

V rámci boje za záchranu planety to však zjevně nestačí a politici dále míří na leteckou dopravu se svou vizí o bezemisním létání. Jde o politicky atraktivní marketingovou zkratku. Následující úvaha dokládá, že vize krásného, bezemisního světa není realizovatelná bez vědecko-technické revoluce. Pokud je vůbec realizovatelná.

Protože bylo shledáno, že přechod na udržitelná paliva není na naší utopické cestě k dekarbonizovanému světu dost radikální, priorita se přesunuje od udržitelného paliva k letadlům s elektrickým pohonem. Při absenci racionálních argumentů se k prosazení ideologických, tj. iracionálních cílů používá represe – limity, emisní povolenky, ekologické daně a další regulace.

Problém je, že politickými hesly lze sice úspěšně manipulovat veřejnost, nikoliv však fyzikální zákony. O tom se naposledy přesvědčili nadšení budovatelé komunismu razící heslo „poručíme větru dešti“.

Následující úvaha není ideologická, připomíná fyzikální a ekonomickou realitu letadel na baterky. Místo emocí nabízíme fakta, a to na základě analýzy, kterou publikovaly Leeham News, a která se zabývá některými aspekty konstrukce a provozu elektrického letadla pro dopravu 19 cestujících na krátké vzdálenosti, a to na trhu USA.

Leeham News upozorňují na nákladové aspekty projektů elektrických letadel, které v rámci politického marketingu často nejsou prezentovány.

Pokračování článku naleznete zde na webu planes.cz.

Názor ČAPPO

Letecká doprava nebude založena pouze na elektromobilitě. Ta bude omezena na air taxi, nebo krátké lety do vzdálenosti 200 až 300 km s malým počtem cestujících a nákladu.

V letecké mezinárodní a mezikontinentální přepravě osob bude hrát roli také vodík a e-paliva pro proudové motory.

I v energiích k pohonu by mělo být zachováno soutěžní prostředí, zachování efektivity a ekonomicky realistických možností v tomto odvětví.

Příkladem jsou například vojenská bojová letadla, která  určitě nebudou poháněna elektřinou.

Václav Loula

Datum: 19. září 2021

Zdroj: Planes.cz