Letectví se v podstatě od svého zrodu točí okolo spalování ropných produktů. V současné době činí podíl letecké dopravy na světových emisích okolo 2 %, přičemž za posledních asi 30 let došlo díky masové obměně leteckých parků k výraznému nárůstu palivové účinnosti letadel, a tím i snížení uhlíkové stopy.
V rámci boje za záchranu planety to však zjevně nestačí a politici dále míří na leteckou dopravu se svou vizí o bezemisním létání. Jde o politicky atraktivní marketingovou zkratku. Následující úvaha dokládá, že vize krásného, bezemisního světa není realizovatelná bez vědecko-technické revoluce. Pokud je vůbec realizovatelná.
Protože bylo shledáno, že přechod na udržitelná paliva není na naší utopické cestě k dekarbonizovanému světu dost radikální, priorita se přesunuje od udržitelného paliva k letadlům s elektrickým pohonem. Při absenci racionálních argumentů se k prosazení ideologických, tj. iracionálních cílů používá represe – limity, emisní povolenky, ekologické daně a další regulace.
Problém je, že politickými hesly lze sice úspěšně manipulovat veřejnost, nikoliv však fyzikální zákony. O tom se naposledy přesvědčili nadšení budovatelé komunismu razící heslo „poručíme větru dešti“.
Následující úvaha není ideologická, připomíná fyzikální a ekonomickou realitu letadel na baterky. Místo emocí nabízíme fakta, a to na základě analýzy, kterou publikovaly Leeham News, a která se zabývá některými aspekty konstrukce a provozu elektrického letadla pro dopravu 19 cestujících na krátké vzdálenosti, a to na trhu USA.
Leeham News upozorňují na nákladové aspekty projektů elektrických letadel, které v rámci politického marketingu často nejsou prezentovány.
Pokračování článku naleznete zde na webu planes.cz.